سئو (SEO) يا بهينه سازي موتورهاي جستجو چيست؟

۲۷ بازديد

سئو (SEO) يا بهينه سازي موتورهاي جستجو چيست؟

اگر بخواهيم از قيمت روز دلار مطلع شويم، به راحتي در گوگل كلمه “قيمت دلار” را جستجو مي كنيم و در كسري از ثانيه به نتيجه ميرسيم. اگر سوالي ذهنمان را مشغول كند به هر روش يا زباني جستجو ميكنيم تا بالاخره به جواب ميرسيم.

چه بخواهيم قبول كنيم چه نه، اين گوگل است كه در نهايت راه مناسب را براي انجام كاري يا يافتن پاسخي براي سوال هايمان به كمك ما مي آيد.

پس بياييد ببينيم با سئو (SEO) چه مي توان كرد و چگونه سئو كنيم!

سئو چيست؟

Rand Fishkin مدير عامل MOZ، تعريف سئو را اينگونه بيان ميكند:

سئو يا بهينه سازي موتورهاي جستجو، عمل افزايش كميت و كيفيت ترافيكي است كه شما از طريق موتورهاي جستجو دريافت مي كنيد.

خب به زباني ساده اگر بخواهيم بگوييم، سئو يعني هر كاري كه شما انجام دهيد كه وب سايت شما در جستجو كلمات كليدي مرتبط، رتبه بالاتري به دست آورد.
نتيجه آن هم اين است كه ترافيكي مناسب و هدفمند به سمت وب سايت شما مي آيد.

سئو چگونه عمل مي كند؟

احتمالا تصوري كه از يك موتور جستجو مانند گوگل داريد وب سايتي است كه شما سوال يا نياز خود را در نوار جستجوي آن تايپ مي كنيد و در كسري از ثانيه هزاران نتيجه از وب سايت هاي مختلف نشان مي‌دهد كه ظاهرا فقط ۵-۶ نتيجه اول براي شما كاربردي است و بقيه شايد نتايج كم اهميت تر هستند كه تطابقي دقيقي با خواسته شما ندارند.

زماني كه عبارتي را در گوگل جست و جو مي‌كنيد و در كسري از ثانيه، هزاران نتيجه از وب‌سايت‌هاي مختلف در نتايج ظاهر مي‌شوند.زماني كه عبارتي را در گوگل جست و جو مي‌كنيد و در كسري از ثانيه، هزاران نتيجه از وب‌سايت‌هاي مختلف در نتايج ظاهر مي‌شوند.

اما در پشت پرده اين نتايج جادويي چه مي گذرد و چگونه ترتيب آن ها مشخص مي شود؟

در حقيقت صدها فاكتور مختلف براي مرتب سازي نتايج توسط موتورهاي جستجو درنظر گرفته مي شوند و اينكه چگونه تمام اين فاكتورها براي تمام صفحات وب تجزيه و تحليل مي شوند و در نهايت خروجي از هزارن لينك به شما نمايش داده مي شود حاصل از تجزيه و تحليل الگوريتم هاي بسيار پيچيده اي است كه طي ده ها سال توسط بهترين متخصصان دنيا توسعه پيدا كردند تا نياز مخاطبان را به بهترين شكل پاسخ دهند.

اما آيا براي اينكه رتبه بالاتري در نتايج جستجو داشته باشيم بايد از الگوريتم هاي پيچيده اطلاع داشته باشيم؟

جواب ساده به اين سوال خير است؛ فاكتورهايي زيادي براي بهبود رتبه و كيفيت صفحات وب وجود دارند كه با بهينه سازي آن ها مي توان بدون اطلاع از جزئيات الگوريتم هاي جادويي گوگل، رتبه بهتري در نتايج جستجو به دست آورد.
اين فاكتورها به دو بخش كلي درون سايتي (On-Site) و برون سايتي (Off-Site) تقسيم مي شوند:

سئو درون سايتي (On-Site SEO)

سئو درون سايتي يا On-Site SEO بخش پايه اي و ضروري بهينه سازي است كه قبل از هر اقدام ديگري بايد به طور كامل و اصولي انجام شود تا پروسه بهينه سازي برون سايتي به مراتب ساده تر شود. سئو On-Site شامل بهينه سازي مجموعه فاكتورهايي است كه مستقيما از درون وب سايت قابل كنترل هستند. اين فاكتورها به طور خلاصه شامل موارد زير هستند:

  • انتخاب عنوان ها و زير عنوان هاي مناسب
  • متا تگ ها
  • محتواي بهينه و ساختارمند
  • URLهاي استاندارد
  • ساختار HTML استاندارد
  • استفاده از attribute هاي مناسب در تگ هاي HTML
  • ارتباط لينكي صفحات داخلي
  • ايجاد دسترسي آسان به تمام بخش هاي وب سايت
  • سرعت لود مناسب صفحات
  • طراحي واكنشگرا (Responsive)
  • و …

اگر مايليد اطلاعات جامع تري درباره بهينه سازي درون سايتي كسب كنيد مقالات سئو را مطالعه كنيد.

سئو برون سايتي (Off-Site SEO)

سئو برون سايتي يا Off-Site از اهيمت ويژه اي برخوردار است (به خصوص در عبارات كليدي رقابتي) البته فراموش نكنيد كه قبل از آن، مرحله اول را به خوبي انجام داده باشيد.

سئو Off-Site شامل مجموعه فعاليت هايي است كه از بيرون براي اعتبار بخشي يك وب سايت انجام مي شود. تمام كارهايي كه باعث مي شود گوگل بيشتر به وب سايت شما و محتواي آن اعتماد كند و در نتيجه امتياز بيشتري به آن بدهد.

لينك سازي اصلي ترين فعاليتي است كه در اين راستا انجام مي شود. به زبان ساده هر لينك خارجي از ساير وب سايت ها به وب سايت شما يك راي محسوب مي شود كه به آن اصطلاحا بك لينك مي گويند. هر چه تعداد راي هاي شما بيشتر باشد رتبه بهتري خواهيد داشت. البته همه راي ها ارزش يكساني ندارند. شايد يك لينك كاملا بي اثر باشد، شايد يك لينك از يك وب سايت معتبر ارزش بيشتري از صدها لينك از وب سايت هاي كم اعتبارتر داشته باشند. در عين حال ممكن است يك لينك اثر منفي نيز داشته باشد. به طور خلاصه هرچه وب سايتي كه به شما لينك مي دهد مرتبط تر و معتبرتر باشد ارزش راي آن بيشتر خواهد بود.

البته لينك سازي پروسه ساده اي نيست و شامل فاكتورهاي زيادي است كه در مقالات بعدي به تفضيل توضيح داده خواهند شد.

ابعاد اجرائي درگير در فرآيند سئو(SEO)ابعاد اجرائي درگير در فرآيند سئو (SEO)

روش هاي مختلف سئو

اين روزها افراد زيادي ادعا مي كنند كه مي توانند وب سايت شما را در كلمات كليدي رقابتي به بالاترين رتبه برسانند، اما استراتژي و روش هر كدام متفاوت است و نتيجه بخش بودن آن بسته به دانش، تجربه و بودجه تيمي است كه فرآيند سئو را انجام ميدهند؛ روش هاي مختلف سئو به سه دسته كلي تقسيم مي شوند:

سئو كلاه سفيد:

همانطور كه پيشتر گفته شد از نظر گوگل (يا هر موتور جستجو ديگري) يك وب سايت بايد محتواي با ارزش و اعتبار بالايي داشته باشد تا بتواند رتبه ي بالايي كسب كند. گوگل معتقد است وب سايتي كه محتواي با ارزشي داشته باشد به مرور زمان و به صورت طبيعي لينك هاي زيادي از وب سايت هاي مختلف دريافت خواهد كرد و در نتيجه رتبه آن بهبود مي يابد. در حقيقت در سئو كلاه سفيد (White Hat SEO)، لينك سازي به صورتي طبيعي ست كه صرفا به واسطه محتواي ارزشمند آن به دست مي آيد.

سئو كلاه سياه:

به زبان ساده اعتبار بخشي جعلي به يك وب سايت از نظر گوگل كاري غيرقانوني بوده و افرادي كه سعي كنند با روش هاي اسپم و جعلي براي يك وب سايت لينك بسازند توسط گوگل جريمه خواهند شد. سئو كلاه سياه (Black Hat SEO) داراي تكنيك هاي پيچيده تري نيز هست كه شايد توسط گوگل قابل شناسايي نباشند ولي اين موضوع را به ياد داشته باشيد كه گوگل روز به روز هوشمندتر و فريب دادنش هم سخت تر مي شود!

سئو كلاه خاكستري:

همانطور كه گفته شد سئو كلاه سياه روش قابل اطميناني نيست، از طرفي سئو به روش كلاه سفيد نيز بسيار زمان بر و پرهزينه است. اين جاست كه مفهوم سئو كلاه خاكستري مطرح ميشود.
سئو كلاه خاكستري (Gray Hat SEO) در واقع همان سئو كلاه سفيد است كه اعتبار بخشي ظاهري كاملا طبيعي دارد ولي در حقيقت خيلي هم طبيعي نيست. اما مهم اين است كه گوگل آن را طبيعي برداشت مي كند.

چرا سئو اهميت بالايي دارد؟

  • بيش از ۸۰ درصد افرادي كه از موتورهاي جستجو استفاده مي كنند، هيچ وقت از صفحه اول نتايج فراتر نمي روند و سعي مي كنند در همان نتايج ابتدايي پاسخ نياز خود را پيدا كنند يا اگر پيدا نكردند عبارت كليدي ديگري را امتحان مي كنند.
  • تقريبا ۷۲ درصد افراد فقط از بين ۳ نتيجه اول انتخاب مي كنند.
  • تجربه نشان داده است اگر وب سايت شما اولين رتبه نتايج جستجو باشد احتمال كليك كردن مخاطب روي نتيجه شما (CTR) بيش از ۲۰ درصد خواهد بود.

نوبت شماست!

تا اين جاي كار فهميديم كه سئو چيست و چرا مهم است. آشنايي كلي با فرايند سئو يك وب سايت پيدا كرديم و مي رسيم به مرحله مهم اصلي به اسم دست به كار شدن!

  • آيا شما هم تصميم داريد تا وب سايت خود را سئو كنيد؟
  • يا قبلا اين كار را انجام داده و نتيجه اي نگرفته ايد؟
  • شكست شما رتبه نگرفتن بوده يا نه، رتبه گرفته ايد و بازخوردي برايتان نداشته؟

تجربه خودتان را با ما در ميان بگذاريد تا در مورد آن راهنمايي تان كنيم!

منبع: مدير

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.