بازاريابي ديجيتال چيست و چه مزايايي دارد؟

۱۲ بازديد

بازاريابي ديجيتال چيست و چه مزايايي دارد؟

۱۰ خرداد , ۱۳۹۵
بازاريابي ديجيتال چيست و چه مزايايي دارد؟


بازاريابي ديجيتال

حتما بارها و بارها در مقالات متعدد در مورد مفهوم، مزايا و ابزارهاي بازاريابي ديجيتال چيزهاي زيادي خوانده ايد. آمارها و ارقامي از زبان بازاريابان ديجيتالي شنيده ايد كه شما را ترغيب به حضور در شبكه هاي اجتماعي و توليد محتواي جذاب و موثر مي كنند.
كمي كه به محيط اطراف دقت كرده ايد روزانه سرهايي را مي بينيد كه در هر لحظه و مكاني در خلسه ي موبايل هوشمندشان فرو رفته اند! اما هنوز با مفهوم بازاريابي ديجيتال به خوبي ارتباط برقرار نمي كنيد!
پيشنهاد مي كنيم كمربندتان را محكم ببنديد، ساك و تمامي لوازم سفرتان را آماده كنيد مي خواهيم در سفري دور و دراز با ما همراه باشيد تا با نحوه شگل گيري و جدي شدن بحث بازاريابي ديجيتال آشنا شويم.

نگاهي به بازاريابي سنتي

در گذشته‌اي نه‌چندان دور براي تبليغات و بازاريابي از ابزارهاي همچون راديو، تلويزيون، چاپ و نشريات و بيلبورد (تابلوهاي تبليغاتي) استفاده مي شد. در روش‌هاي سنتي كه بسيار هم فراگير شده بودند با وجود تمامي مزايايي كه داشتند اما سه عيب خيلي بزرگي هم داشتند:

  • گران گران گران
    براي شركت هاي كوچك كه توانايي مالي آنچناني نداشتند اين روشها مقرون به صرفه نبود و فقط شركتهاي بزرگ قادر به پرداخت هزينه هاي گران و تحمل ريسك آن بودند.
  • بدون بازخورد سريع
    سرعت تهيه گزارشي كه نشان دهد پيام تبليغاتي چقدر تاثير گزار بوده است بسيار كند بود.
  • عدم قابليت پيگيري
    نتايج دقيقي از اينكه چند نفر، چگونه، چه اندازه پيام تبليغاتي يا صداي برند شما را دريافت كرده اند هم وجود نداشت

 
پيدايش مفهوم بازاريابي ديجيتال

در اواسط دهة ۱۹۸۰ بود كه گروه تبليغات نرم(SoftAd Group)  شيوه ي تبليغاتي جديدي را با تغيير شيوه هاي ترفيعي چند شركت اتومبيل سازي مطرح نمود. اين گروه فلاپي ديسك هاي تبليغي را جايگزين مجلات و بروشورهاي تبليغي نمود تا به مشتريان فرصت يك رانندگي مجازي قبل از خريد محصول را بدهند.
بنابراين هر فردي مي توانست در هر جايي از دنيا كه باشد با ماشين مورد علاقه خود كه قصد خريد آن را دارد يك سواري مجاني بگيرد و در صورت تمايل آن ماشين را بخرد!
اما نخستين بار در دهه ۹۰ ميلادي بود كه اصطلاح بازاريابي ديجيتالي به كار گرفته شد.  برندها و شركت ها، براي برقراري ارتباط‌‌ محسوس و پوياتر با مشتريان، از طريق رسانه‌هاي عمومي (mass media) مانند تلويزيون، راديو و… دچار مشكل شدند چرا كه مشتريان از مشاهده روزانه تبليغات در رسانه‌هاي گوناگون به ستوه آمده‌ بودند و ديگر چندان طرفداري نداشتند.

بازاريابي ديجيتال چيست؟


به بازاريابي هدفمند، قابل اندازه گيري و تعاملي محصولات و خدمات با استفاده از فناوري هاي ديجيتال در جهت رسيدن به مشتري نهايي، بازاريابي ديجيتال گويند.



كايزر كوفسكي و همكاران چرخه بازاريابي ديجيتالي را در قالب ۶ مرحله ذيل بيان مي كنند :

  • جذب مشتريان براي مراجعه به وب سايت و خريد از شركت درگير كردن مشتريان در فرآيند خريد از شركت
  • حفظ مشتري براي ايجاد وفاداري و مراجعه مجدد به شركت و وب سايت
  • دريافت بازخورد براي بهبود مستمر محصولات و خدمات
  • ايجاد و حفظ ارتباط دايمي با مشتريانش از طريق اينترنت و وب سايت


چرخه بازاريابي ديجيتال چيست؟

نمونه‌هايي از ابزارها و روش‌هاي بازاريابي ديجيتال:

  • بازاريابي محتوا
  • بازاريابي شبكه هاي اجتماعي
  • بازاريابي ايميلي
  • بازاريابي موتور هاي جستجوگر SEO و  SEM
  • بازاريابي اپليكشن و موبايل
  • روابط عمومي آنلاين
  • ويديو ماركتينگ
  • و …

بازاريابي ديجيتال چه فايده اي دارد؟

بهترين و آسان ترين كار براي آنكه متوجه شويد فايده ي استفاده از بازاريابي ديجيتال براي كسب و كارتان چيست، دانستن تفاوت هاي ميان بازاريابي سنتي و بازاريابي ديجيتال مي‌باشد. در اين صورت بهتر مي توانيد انتخاب و  تصميم گيري نماييد.
و البته خيلي تفاوتهاي ديگر…


تفاوت هاي بازاريابي سنتي و بازاريابي ديجيتال


جان كلام به زبون خودموني:

براي اينكه تو دنياي ديجيتالي از رقبا عقب نموني بايد دو تا پا داري دو تاي ديگه هم قرض بگيري و سريع برنامه ي بازاريابي ديجيتالي تو ببندي! با يه دو دو تا چار تا كردنم حساب كار دست مياد كه اتفاقا انواع و اقسام ابزارهاي ديجيتالي خيلي هم نسبت به بازاريابي سنتي ارزون تر و مفيدتره.

اما حواسمون باشه همه ي اون ابزارهاي قديمي رو كه تو بازاريابي سنتي استفاده ميشد و نزاريم كنار! خوبه كه بازاريابي ديجيتالي و بازاريابي سنتي كنار هم استفاده بشن البته با .

تمركز بيشتر روي بازاريابي ديجيتالي! خيرشو ببينيد!

منبع: دارت
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.